El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat aquest divendres, 17 de febrer l'estudi de viabilitat econòmica, la memòria justificativa, el projecte i el reglament del servei de bicicleta pública compartida de Reus; i ha pres en consideració l’establiment del servei, amb forma de gestió directa a través de la societat municipal Reus Mobilitat i Serveis.
L'estudi de viabilitat econòmica analitzar la proposta d’implantació, gestió i viabilitat econòmica per l’explotació del servei de bicicleta pública a la ciutat, diferenciant dues fases d’implantació: una primera fase, amb una oferta de 250 unitats, i una segona fase, a partir del tercer any d’explotació amb la incorporació de 250 bicicletes addicionals.
Es preveu una inversió total de 2.491.851,99 euros, que comprèn els següents conceptes: adequació local per taller i magatzem de bicicletes, estacions, bicicletes i peces de recanvi, bases, aplicacions informàtiques, i vehicles de serveis.
L’estudi defineix també les tarifes previstes en la modalitat de tiquet diari (1 euro) i d'abonament mensual (9 euros).
La memòria destaca els aspectes socials, mediambientals i econòmics que justifiquen l’establiment del servei de bicicleta compartida a la ciutat:
• Accessibilitat: Aquells ciutadans que, per motius diversos, tenen dificultats per desplaçar-se pel territori veuen reduïdes les seves possibilitats de desenvolupament personal, social i laboral. El transport públic ha de permetre que la l’accessibilitat no esdevingui un factor d’exclusió social, permetent l’accés als llocs de treball, als hospitals i als centres educatius, d’oci, esportius i religiosos, independent del barri on es visqui.
• Qualitat de vida: És necessari que la ciutadania, independent del seu nivell de renda, pugui gaudir del dret a moure’s lliurament realitzant els desplaçaments de la forma més ràpida i còmoda possible.
• Salut: Els impactes negatius que origina el transport en la salut, principalment la contaminació acústica i de l’aire, afecten tots els ciutadans, amb independència que siguin o no usuaris del mitjà de transport que els origina. Només amb un traspàs del transport amb vehicle privat al transport sostenible, es podran reduir els efectes negatius de la contaminació.
• Seguretat: L’ús de la bicicleta redueix la sinistralitat del transport privat, el qual presenta major freqüència i gravetat.
• Sostenibilitat: És necessari prioritzar l’ús dels modes de transport de menys intensitat energètica, menys emissió de contaminants que acceleren el canvi climàtic i menys ocupació de territori.
El reglament és la norma encarregada de regular i determinar les condicions generals d’utilització del servei de bicicleta pública compartida. Serà aplicable a l’empresa operadora que presti aquest servei de transport públic i a les persones que l’utilitzin. El document s'estructura en 28 articles, distribuïts amb sis apartats:
• Disposicions generals: Objecte i àmbit d'aplicació del Reglament. Caràcter públic del servei. Gestió del servei. Definicions.
• El servei de bicicleta pública: Establiment, organització i explotació. Tipus de tarifes. Alta al servei. Baixa al servei. Tarifes i sistemes de pagament del servei. Funcionament del sistema.
• Drets i obligacions de les persones usuàries: Drets de les persones usuàries. Igualtat de gènere. Protecció de dades. Obligacions de les persones usuàries. Prohibicions de les persones usuàries.
• Obligacions de l’empresa operadora. Informació i atenció a la persona usuària. Horaris del servei. Bicicletes. Estacions i aparcaments. Manteniment i redistribució de bicicletes. Qualitat del servei. Obligacions del personal de l’empresa operadora del servei de bicicleta pública.
• Règim sancionador a la persona usuària: Tipus d’infracció. Sancions per infraccions. Adopció de mesures en el cas de comissió d’infraccions. Procediment de l’expedient sancionador. Règim jurídic aplicable i arbitratge.
• Modificació del reglament.
Font: Ajuntament de Reus