L'Ajuntament de Sabadell presentarà un Pla d'Estalvi de 5 milions d'euros

Amb motiu de l'aprovació del Reial Decret Llei 4/2012 de 24 de febrer, que regula el mecanisme de finançament per al pagament als proveïdors de les entitats locals, l'Ajuntament de Sabadell està elaborant un Pla d'Estalvi que permetrà fer front a les obligacions derivades de la nova normativa i a l'operació de crèdit que comportarà per a la corporació local.

Aquest Pla s'està confeccionant seguint diversos criteris fonamentals, entre els quals destaquen la sostenibilitat i la viabilitat econòmico-financera per als exercicis següents i, per sobre de tot, continuar garantint la cohesió social i la prestació de serveis públics de qualitat. En roda de premsa, el regidor d'Economia i Recursos Humans, Ramon Burgués, ha destacat que "l'equip de govern treballa de forma decidida per fer front a la situació actual: l'objectiu fonamental és garantir la qualitat dels serveis públics, tot complint al mateix temps les exigències que ens marca l'Estat".

A banda d'aquesta tasca que s'està fent amb rigor i responsabilitat, d'acord amb les actual circumstàncies, Burgués ha insistit que cal continuar treballant per "aconseguir d'una vegada per totes revisar el finançament de les corporacions locals. I en aquest sentit, cal recordar que l'alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, continua fent gestions com a màxim responsable municipal, però també com a president de la Federació de Municipis de Catalunya i membre de l'executiva de la Federación Española de Municipios y Provincias".

El Pla d'Estalvi que està confeccionant el govern municipal i que preveu estalviar 5 milions d'euros l'any tindrà com a objectius també mantenir un nivell d'inversió estable a partir de 2013, mantenir el percentatge d'endeutament de l'Ajuntament per sota dels límits establerts, reformular els serveis públics que calgui per millorar cada cop més la seva eficàcia i eficiència i generar un superàvit anual estable i no reutilitzable. En aquest sentit, el Pla d'Estalvi tindrà també com a finalitat evitar que el dèficit derivat de la situació de crisi econòmica global amb què la corporació local ha tancat l'any 2011 es converteixi en estructural.

Aquest Pla, que inclourà accions per a un període de 10 anys, serà, per tant, el marc de referència en l'elaboració dels pressupostos dels propers exercicis i incorporarà totes les previsions i recomanacions que determini la normativa que afecta les hisendes locals.

Les mesures d'estalvi que s'incloguin se sumaran a altres mesures d'austeritat ja aplicades darrerament. Així, s'han reduït despeses de programacions com ara la Fira del Cavall, el Parc de Nadal o les jardineres als fanals de la via pública, a més d'introduir nous criteris d'estalvi energètic i altres mesures per optimitzar encara més els recursos. Molt destacable és, així mateix, la reducció de la despesa de representació i comunicació, que des de 2006 ha baixat en més de 600.000 euros, és a dir, un 68%. Les mesures d'austeritat han estat, de fet, una constant en els darrers anys. Entre 2007 i 2011, els costos de l'equip de govern han baixat en un 23,27%.


Ple extraordinari

Segons l'establert pel Reial Decret Llei 4/2012, el Pla d'Estalvi que ara s'està elaborant haurà de ser aprovat pel Ple i remès al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques abans del proper 31 de març per a la seva valoració. És previst que el govern municipal presenti la proposta en un Ple extraordinari el proper divendres 30 de març, després d'haver tractat aquesta qüestió en diverses trobades de l'alcalde i el govern amb tots els grups municipals i d'haver informat sobre la seva evolució en el marc de la Comissió Informativa de l'Àrea d'Economia i Serveis Centrals.

Una altra de les obligacions que es deriven del Reial Decret Llei 4/2012 de 24 de febrer és que les corporacions locals remetin al Ministeri una relació amb les factures pendents de pagament de data anterior a 31 de desembre de 2011. En aquest sentit, la relació d'obligacions pendents de l'Ajuntament de Sabadell, a hores d'ara, per factures de data anterior a 31 de desembre per obres, serveis i subministraments, suma 24,7 milions d'euros.

Aquesta circumstància s'explica per diferents causes. Així, l'Ajuntament ha hagut d'assumir els costos financers derivats del retard en el pagament de més de 16 milions d'euros per part de diverses administracions, dels quals 15,5 corresponen a la Generalitat. A aquest factor se'n sumen d'altres com la disminució dels ingressos propis de l'Ajuntament. Tot plegat en el marc d'una situació global de crisi econòmica.

Així mateix l'obligació legal de cancel·lar les pòlisses de crèdit abans de finalitzar l'any fa que a finals de l'exercici s'incrementin les factures pendents de pagar. Una situació que reverteix amb l'inici del nou any. Així, a tall d'exemple, durant els primers dos mesos d'aquest 2012 s'han abonat un terç de les factures pendents a 31 de desembre.

Segons ha informat avui el regidor Ramon Burgués, a partir de demà els proveïdors podran comprovar a través del web municipal www.sabadell.cat si les seves factures formen part de la relació de pendents remesa al Ministeri.
Liquidació del pressupost de 2011.

La situació econòmica global ha marcat de fet les finances del conjunt d'administracions i també de l'Ajuntament de Sabadell. En aquest sentit, tot i que el romanent de tresoreria en tancar l'any és positiu, aquest romanent s'ha d'acabar d'ajustar amb provisions per als rebuts pendents de cobrar i altres reserves. D'aquests ajustos, resulta un dèficit de 3,8 milions d'euros, en la línia del que registren altres municipis catalans i espanyols.

Cal remarcar, d'altra banda, que, tot i que aquesta situació s'ha produït de forma excepcional, per tal d'evitar que aquesta circumstància de dèficit es pugui perpetuar en el temps, el Pla d'Estalvi que s'està elaborant inclourà els ajustos necessaris que garanteixin la sostenibilitat econòmica i financera de la corporació local.

Entre els fets que han marcat l'evolució de les finances locals l'any 2011, hi ha, com s'ha comentat abans, la disminució generalitzada dels ingressos municipals derivats de l'activitat econòmica i els costos derivats dels retard en el pagament de més de 16 milions d'euros per part de diverses administracions. També la reducció de les aportacions per part de la Generalitat en conceptes sobre els quals la despesa ja estava realitzada, com són les escoles bressol municipals o l'Escola de Música.

A tot plegat, cal sumar-hi les liquidacions negatives de l'avanç de fons que va fer el Govern Central a compte dels ingressos de l'Estat, una circumstància que ha provocat la reducció de les quantitats aportades per part de l'administració central durant el 2011. A més, l'obligació de considerar-les com endeutament ha comportat que el percentatge de l'Ajuntament de Sabadell superi el 75%, fet que no succeiria si no s'haguessin de considerar.

D'altra banda, l'Ajuntament ha hagut d'avançar 10 milions d'euros per despeses realitzades que s'han de finançar amb ingressos d'altres administracions. Uns ingressos que la corporació local encara no ha rebut atès que corresponen a projectes que es desenvolupen en més d'un any.

Tot i la situació, l'Ajuntament de Sabadell ha impulsat per aquest 2012 una política de recaptació i tributs municipals el més favorable possible al contribuent, tot modificant el calendari fiscal i promovent el fraccionament dels pagaments. Una línia de treball que, malgrat els efectes negatius que pugui tenir sobre la Tresoreria Municipal, el govern ha prioritzat en defensa dels interessos del conjunt de ciutadans i ciutadanes.


Font: Ajuntament Sabadell
 

tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top