El plantejament, que s'ha treballat amb entitats i empreses del sector, es basa en crear una nova taxa per a l'ocupació del domini públic -inclosa en les ordenances fiscals- que les empreses de vehicles compartits hauran de pagar per obtenir les llicències.
Els permisos, amb un cost anual de 71,51 euros per bicicleta o moto, tindran una durada de tres anys prorrogables un any més, seran intransferibles i podran revisar-se segons l'evolució del sector.
Requisits per obtenir les llicències
• Que una vegada obtinguin les llicències, aquests vehicles s'han d'utilitzar.
• Complir els criteris de sostenibilitat municipals: bicicletes mecàniques i elèctriques, i motos elèctriques.
• Complir els criteris de seguretat municipals: s'hauran d'adherir al manual de bones pràctiques.
• Tots els vehicles hauran d'incorporar sistemes de geolocalització.
• Els vehicles avariats s'hauran de retirar en menys de 24 hores.
• Accés municipal a les dades d'ús del sistema en temps real.
• Totes les bicicletes hauran de disposar de sistema d'ancoratge i estacionar-se en els espais habilitats per a aquestes a la via pública.
• Totes les motos hauran de estacionar d'acord amb la normativa municipal de l'Ordenança de circulació de vianants i vehicles.
Places d'aparcament reservades a particulars
Per fer compatible la mobilitat compartida i privada en bicicleta, els estacionaments ubicats a les zones amb més pressió de la ciutat tindran places reservades per a l'ús de particulars, senyalitzades amb color lila.
La proposta, que s'acabarà de consensuar amb els grups municipals i les empreses del sector, resta pendent de l'aprovació en el Plenari municipal.
Panorama actual
Actualment operen a la ciutat un total de sis empreses de bikesharing i motosharing, amb 1.500 bicicletes i 2.325 motos en circulació. La nova regulació permetria un creixement del 70% i el 47% respectivament.
La proliferació d'empreses de mobilitat compartida ajuda a combatre la contaminació, fomentar l'ús de la bicicleta i el transport públic, i l'impuls del vehicle elèctric. El nou marc regulador servirà per minimitzar els efectes negatius: l'ocupació de l'espai públic i la seguretat viària.