Prop de 500 assistents al I Congrés Nacional d'Arxiu i Document Electrònic

Juan Àvila Francès, Secretari General de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, Javier Amorós Dorda, President en funcions del Consell de Transparència i Bon Govern, Santiago Llorente Gutiérrez, Alcalde de Leganés i Miguel de Bas, director del Club d'Innovació, van inaugurar aquesta primera cita de cnADe.

Juan Àvila va obrir el congrés parlant sobre una revolució digital que ens està obligant a canviar moltes coses i "entre elles la relació dels ciutadans amb les administracions públiques". "Un repte que hem de guanyar ja que no ens podem permetre i, més encara les administracions locals, no estar a l'altura d'aquesta revolució digital", va assegurar.

Ja entrant en matèria, Javier Amorós Dorda va assegurar que "l'arxiu electrònic va representar un abans i un després. De fet, la política de transparència ha suposat un canvi essencial en la dada "el que suposa un repte i tot un seguit de qüestions i debats entorn de l'àmbit jurídic.

Miguel de Bas va ressaltar el paper que el Consell de Transparència i Bon Govern juga a les administracions públiques convertint-se en una eina fonamental per a aquestes.

Per la seva banda, Santiago Llorente va destacar que la necessitat del canvi a què ens enfrontem necessita lideratge polític, talent i el suport de tota l'organització. Per aquest motiu "creiem que treballar junts alberga moltes possibilitats". És el cas de l'Ajuntament de Leganés que Llorente lidera. Un ajuntament que ha dissenyat l'Estratègia TIC 2015-2019 i que creu que "el model de ciutat intel·ligent construeix sobre el construït i que s'ha de basar en un model que descansi en els serveis municipals. Volem aconseguir un ajuntament i una ciutat al servei de les persones ", ha conclòs.

En aquesta obertura del Congrés no va faltar un emotiu record a Mª Esther Arizmendi, presidenta del Consell de la Transparència i el Bon Govern, que va morir el passat mes de novembre.

Una introducció magistral, com magistral va ser la intervenció, de José María Gasalla, conferenciant que va abordar el tema de confiança a l'hora d'abordar nous canvis i, sobretot el futur.

La implementació de l'arxivística va arribar de la mà de David Elías, director de esPublico / Gestiona, i Javier Barbadillo, representant de l'Ajuntament de Guadalajara. Tots dos van abordar d'una o altra manera el projecte de gestió documental a l'ajuntament en qüestió. I així, mentre Barbadillo es va ficar en matèria comentant la classificació, descripció del formulari de dades, etc. utilitzats en aquest projecte, David Elías va exposar les dues pedres angulars d'aquesta implantació que "havia de ser respectuosa amb el projecte de gestió documental que l'ajuntament tenia. La implantació de l'administració electrònica havia de sumar i no restar de manera que la documentació havia de ser correctament classificada des de l'inici de l'expedient o arxiu".

Amador Fernández, representant de la Universitat de Salamanca, va moderar la taula sobre l'aplicació de les noves normatives i en què van intervenir Miguel Fernández, representant de l'Ajuntament de Leganés, Javier Requejo, MECD, i Pedro Antonio Cabrera, representant de l'Ajuntament de Tinajo.

Cabrera va exposar en la seva intervenció la implementació de l'arxiu electrònic en el seu municipi (de 6.200 habitants i 7,5 milions de pressupost a l'any) mentre que Requejo es va centrar en els estàndards i la seva execució.

La dada com a clau de la transformació digital va arribar de la mà de Fernando Álvarez, representant de l'Ajuntament de Gijón, que va centrar la seva ponència en les sitges d'informació amb els que en l'actualitat es treballa. "És impossible arribar a la transformació digital treballant amb sitges d'informació", ha assegurat. "Som una organització prestadora de serveis i la informació és de la societat no l'ajuntament ni de cap departament. Si no desaprenem i no tornem a aprendre no sabrem treballar en el context actual ", ha assegurat.

Rubén Tadeo Rodríguez, representant de l'Ajuntament de Rivas Vaciamadrid, va exposar el procés de gestió documental dins de la seva corporació. En aquest sentit, va comentar les línies de treball per arribar a la transformació digital. El treball, la resistència al canvi les dificultats d'adaptació de les persones... "impliquen una veritable metamorfosi de l'organització cap al món digital".

Per Mario Triguero, representant de la Seguretat Social, "la implantació de la gestió documental a la Seguretat Social ha estat com l'evolució humana". Un bon punt de partida per explicar els seus orígens i l'actualitat de la mateixa.

Fiona Aranguren va exposar tant el funcionament del sistema belga d'arxius com el reglament EIDAS, una de les tendències actuals a tenir en compte en el nostre país. A més d'això, Aranguren va confirmar el bon camí que, a dia d'avui, segueixen els nostres arxivers.

Pau Bárcenas, representant de la FEMP, va moderar la taula sobre la presentació de la Guia de la FEMP sobre l'adequació a l'ENS. Virginia Moreno, representant de l'Ajuntament de Leganés, va comentar la gran quantitat de forats de seguretat que tenim i l'adequació hem comès molt pocs. "El problema de no escometre és que hi ha altres prioritats. És un problema que cal abordar des de tota l'organització ", va assegurar.
Per a Carlos Galán, representant d'ATL i ITCIP, la llei 40 col·loca en la seva situació els esquemes nacionals d'interoperabilitat i seguretat. No obstant això "no ho fa de manera trivial sinó engrandint el seu àmbit d'aplicació subjectiva". D'aquesta manera, afecta no només a les entitats de les administracions públiques sinó també a aquelles que estan integrades en l'anomenat sector públic o institucional. "No es pot permetre que hi hagi bretxes de seguretat en les institucions que han de vetllar pels ciutadans", ha assegurat.

Miguel Ángel Lubián, representant de l'Institut CIES, va abordar la nova Llei de Protecció de Dades. "Com que no tinguem conformitat a l'ENS les nostres lleis 39 i 40 estaran agafis", va afirmar. "Hem de generar confiança".

Per la seva banda, Javier Candau, representant del CCN-Cert, va centrar la seva ponència en 3 de les 75 mesures de l'ENS: el control d'accés, les mesures sobre protecció de suports d'informació i les mesures específiques sobre protecció de la informació pròpiament dita. En aquest sentit, Candau va comentar els errors en què, en general, incorren les entitats locals.

El diàleg entre Mario Alguacil, representant de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, i Nacho Alamillo, representant de Astrea i ITCIP, va abordar una gran quantitat de temes a col·lació de la seguretat de les dades, documents i expedients entre ells el blockchain aplicada a la gestió documental i el món del big data en referència a les smart cities.

Per Aitor Cubo, representant del MINHAFP, el 2017 el mínim que s'espera un ciutadà és l'eliminació del paper pel que fa a les tramitacions amb les administracions públiques es refereix però avui encara hi ha coses que tramitem en paper. "L'administració electrònica és molt variada i no es pot generalitzar però hi ha projectes molt bons. Cal el metadatado i perquè funcioni s'ha de generalitzar a totes les institucions ", ha assegurat.

Beatriz Franco, representant del MECD, va moderar la darrera taula del dia. L'aplicació del SIA va reunir Anna Caballud, MINHAFP, Julio Cerdà, Ajuntament d'Arganda del Rei, i Rosana de Andrés, Ministeri de l'Interior, en aquesta interessant taula de debat.

Els Ajuntaments de Rivas Vaciamadrid, Sant Feliu de Llobregat, Màlaga, Leganés, Arganda del Rey, Alcobendas, Algete, Xàtiva, Fuenlabrada, Alcalá de Henares i el Govern d'Astúries a més de esPublico / Gestiona, Audifilm Grup A, MINHAFP, MECD van estar presents en la Saló de Plens. Les associacions de Arxivers de Catalunya, AEFP, ANABAD i ACAL també van tenir representació en aquesta mateixa ubicació.
Per la seva banda, la Sala d'Estudi va acollir les comunicacions de 4TIC, Validated ID, Còdex Gestió de la Informació, eCityclic, Brother Iberia, esPublico / Gestiona i Ingenia a més de taules rodones i ponències en què van participar els Ajuntaments de Leganés i Horche així com COSITAL.

José Ramón Cruz, representant de la Universitat Carlos III de Madrid, va obrir la segona jornada a l'Auditori. El ponent va començar la seva ponència parlant sobre el cicle de vida dels documents referint-se al "ecosistema", títol de la seva ponència. Creu va partir d'una sèrie de constatacions en què "l'arxiu és més que tècnica" i "un projecte col·laboratiu". Però per què aquesta gestió de documents és disruptiva? "Perquè l'arxiu és una part indissoluble de la gestió organitzacional i, per tant, de les organitzacions", ha assegurat.

Adolfo Royo, representant de l'Ajuntament d'Alcobendas, va moderar la taula sobre la generació, gestió i arxiu en què van participar Carmen Cubero, representant de l'Ajuntament de Parla, i Paula Rodríguez, en representació de Consiliària Consulting SL.

Adolfo Royo va comentar en la seva ponència l'evolució normativa de l'administració electrònica. En la seva opinió "la llei 39 suposa un repte per a l'administració local i estem en una situació en què no hi ha una prioritat en aquest sentit ja que ens hem centrat més en donar servei". "Gairebé tots els ajuntaments tenen uns equips i programari antics i sobre això hem de muntar l'administració electrònica el que és bastant complicat", ha assegurat. Però no només aquesta és una de les barreres a l'hora d'afrontar la llei 39 ja que el canvi organitzatiu necessita entre altres coses col·laboració de diferents actors: lideratge polític, responsables TIC, responsables de qualitat i millora de procediments, etc.

Per la seva banda, Carmen Cubero va explicar la forma en què han organitzat el procés de canvi a l'Ajuntament de Parla. "Ens hem trobat amb una plantilla amb una mitjana de 51/52 anys que té una dinàmica amb mig al canvi. Per això, cal fer-los partícips de què es tracta d'un projecte que millora la pròpia administració i que els ciutadans ens ho estan demandant "Però a més d'això, dins d'aquest procés s'han trobat procediments molt llargs que cal simplificar i redefinir, formularis amb molts tecnicismes que no arriben al ciutadà, etc...

Per la seva banda, Paula Rodríguez, va parlar de l'avantatge que tenen les empreses en aquest sentit ja que al treballar amb molts clients tenen diverses perspectives. "Hi ha fórmules estratègiques per no patir tant en aquest procés de canvi", va afirmar. "L'aproximació a l'administració electrònica dependrà i molt de la vostra plataforma tecnològica", ha conclòs.

La infraestructura tecnològica, els suports TI i la necessària planificació estratègica van ser protagonistes del diàleg entre Víctor Manuel Solla, representant del Principat d'Astúries, i Sergio Caballero, representant de l'Ajuntament d'Alcobendas.

Però a més d'estar al capdavant de la tecnologia, "cal establir plans de contingència i seguretat perquè certes coses, almenys les fonamentals, es sàpiguen continuar realitzant sense la tecnologia", va assegurar Sergio. És en aquest pla en el qual entren els esquemes ENI i ENS.

Per Víctor, avui dia, cap organització pot donar l'esquena a la realitat com ja va passar amb la Llei 11/2007. "Estem en una" megàpolis digital "en què ningú es pot permetre el luxe d'amagar el cap i no veure el que està passant".

Judith Flórez, representant de la FEMP, va moderar la taula sobre l'accés a la dada, transparència i regulació. Melania Álvarez, representant del Govern d'Astúries, Enrique Orduña, representant del Consell de Transparència i Bon Govern, i Miguel Ángel Blanes, en representació de la Comunitat Valenciana, van formar part de la mateixa.

I així, mentre Melània Álvarez va abordar el diagnòstic, el marc regulador i les dificultats a què s'ha enfrontat la seva corporació, Miguel Ángel es va centrar en el temps d'accés a la dada i en la baixa participació.

Per la seva banda, Sonia Crespo, representant de l'Ajuntament de Rivas Vaciamadrid, va presentar la seva ponència sobre l'Arxiu únic electrònic sota un títol molt conegut ¿cous o enriqueixes? I així i d'una forma molt gràfica va exposar la seva posició respecte a aquest tema.

Aquesta mateixa línia va seguir l'última taula del Congrés. Moderada per Virginia Moreno, representant de l'Ajuntament de Leganés, va comptar amb la presència de Gerardo Bustos, representant del MINHAFP, Severiano Hernández, representant del MECD, i Francisco Fernández, en representació de ACAL.

Per Virgina Moreno s'estan cometent dos errors. D'una banda, "l'obsessió de treure a l'arxiu de transformació digital parlant com un terme independent" i de l'altra, "considerar que jo he de fer una eina per a l'arxiu". "He de tenir clar el concepte d'arxiu electrònic deixant 'únic' de costat. Però no puc definir un arxiu electrònic a partir d'una eina ", va assegurar.

Abans de tancar el congrés, es va lliurar el premi a Sonia Crespo, arxivera de l'Ajuntament de Rivas Vaciamadrid, que va ser escollida entre tots els assistents com la persona més representativa d'aquest sector. A continuació, l'auditori va assistir al vídeo de "Leganés, la teva ciutat".

Per acabar, l'acte de cloenda va ser dut a terme per Santiago Llorente, alcalde de Leganés, Severiano Hernández, representant del MECD i José María Nogales, representant de ANABAD.

La FEMP, INAP, CERES, Diputació de Castelló, Comunitat de Madrid, Govern d'Astúries, MINHAFP, Seguretat Social, el Consell de Transparència i Bon Govern, l'Ajuntament de Leganés i les universitat Rei Joan Carles i d'Extremadura així com com Odilo, Kodak Alaris i Gade Digital van estar presents al Saló de Plens.

Per la seva banda, la Sala d'Estudi va acollir les comunicacions de RTVE, Berger-Levrault Espanya, Bilbomática, IECISA i Ajuntament de Leganés.


 

tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top