La masoveria urbana és una nova forma d’arrendament d’immobles que pretén facilitar l’accés a l’habitatge a canvi que el masover (o “arrendatari”) en tingui cura.
Aquesta forma contractual, pionera a Catalunya, permetrà que persones amb recursos limitats puguin trobar una solució a les necessitats d’allotjament més enllà dels pisos de protecció oficial. Així, en lloc d’haver-hi un intercanvi econòmic, el contracte de masoveria urbana beneficia les dues parts a través de la col·laboració entre persones.
El regidor de Serveis Socials, Sanitat, Joventut i Habitatge, Raül Grangé, ha donat a conèixer, aquest matí, el nou contracte de masoveria urbana sobre el qual, a partir d’ara, informarà l’Oficina Local d’Habitatge.
La masoveria urbana és una fórmula contractual segons la qual el masover (o “arrendatari”) gaudeix d’un habitatge cedit per un propietari a canvi de rehabilitar-lo, mantenir-lo en condicions i pagar les factures dels impostos municipals i subministraments. L’intercanvi econòmic pròpiament dit no té lloc, sinó que es produeix una fórmula de col·laboració gràcies a la qual tant el propietari com el masover en surten beneficiats. Mentre que el primer veu com el masover arregla i té cura de l’habitatge, el segon troba una solució a la necessitat d’accedir a un habitatge a un cost mínim.
Sant Cugat és pioner a Catalunya en oferir assessorament i documentació sobre aquesta fórmula contractual a través de l’Oficina Local d’Habitatge.
Durant la presentació, el regidor Raül Grangé ha indicat que “a diversos llocs del municipi, però, en especial, a la Floresta i a les Planes, hi ha habitatges antics que no estan ocupats per diversos motius. Pot ser el cas que es tractin d’antigues segones residències o, també, d’habitatges que necessiten algunes reformes. La fórmula de la masoveria urbana pot ser molt útil en aquests casos, ja que permet que tant el propietari com el masover obtinguin guanys de la col·laboració mútua”. En aquest sentit, Raül Grangé també ha subratllat que “gràcies a la masoveria urbana, la ciutat també en surt beneficiada, ja que els habitatges estan cuidats i evitem que es malmetin pisos buits”.
D’altra banda, el regidor d’Habitatge ha recalcat que “l’Oficina Local d’Habitatge assessorarà propietaris i masovers per tal que el contracte es formalitzi amb total seguretat jurídica i, en cas de conflicte, farà de mediadora. L’Oficina farà un seguiment perquè es compleixin les obligacions que contreuen propietaris i masovers”.
El contracte de masoveria urbana està obert a tots els tipus d’habitatge: pisos, cases, apartaments, etc. El contracte és prorrogable mentre hi hagi l’acord de les dues parts i estableix quina serà la despesa anual que farà el masover en l’habitatge mentre hi visqui. Cal dir que el masover és lliure de concertar amb les respectives companyies subministradores algun o tots els serveis de què disposa l’immoble.
El regidor d’Habitatge també ha avançat que “intentarem lligar altres projectes vinculats a les polítiques socials amb les polítiques d’habitatge, que entenem que formen part d’un mateix tot. Projectes com el Banc del Temps o el mercat d’intercanvi del Casal de Joves poden ser iniciatives útils per a moltes persones i, especialment, els masovers, que hi poden recórrer, també, a l’hora d’arranjar l’habitatge”.
La Taula d’Habitatge es constituirà el 5 de febrer
Raül Grangé també ha avançat que la Taula d’Habitatge es constituirà el dia 5 de febrer a les 19:00 h a la sala de plens. La Taula estarà integrada per representants de la PAH, de les entitats bancàries, del síndic de greuges i d’entitats del tercer sector social. És previst que, gràcies a la Diputació de Barcelona, la taula també pugui posar en marxa un observatori de l’habitatge.
L’Oficina Local d’Habitatge
Gestionada per Promusa, l’Oficina Local d’Habitatge és una oficina on se centralitza tota la informació relativa a l’habitatge. Aquesta oficina és on els santcugatencs i santcugatenques poden acudir per obtenir de forma ràpida i còmoda informació sobre qüestions d’habitatge, especialment de lloguer i promocions d’habitatges.
L’Oficina està ubicada al número 2 de l’avinguda de Torre Blanca. És previst que, properament es traslladi al carrer d’Elies Rogent. L’Oficina actuarà de finestreta única per a totes les qüestions relacionades amb l’habitatge.
Font: Ajuntament de Sant Cugat