Sant Cugat posarà en marxa un nou sistema de recollida de voluminosos, cartró comercial, fracció vegetal i selectives especials amb l’objectiu d’avançar cap a una ciutat sostenible, neta, saludable i compromesa amb la lluita contra el canvi climàtic, gestionant els recursos, reutilitzant, reciclant i reduint els residus. A més a més, juntament amb aquestes millores s’inclou la gestió del Punt Verd del Centre, el Mini Punt Verd del mercat de Torre Blanca i el Punt Verd Mòbil.
Amb la voluntat d’enfortir la contractació responsable de l’Ajuntament sota criteris socials, la licitació estarà reservada a centres especials de treball i/o empreses d’inserció laboral.
La voluntat del nou plec de recollida de voluminosos és avançar cap a una ciutat neta i endreçada i acabar amb trastos i mobles vells al carrer. Així, els objectius són:
. Prevenir la producció de residus i fomentar la recollida selectiva
. garantir el compromís mediambiental
. fomentar l’educació ambiental
. apropar el servei al ciutadà i assolir la màxima eficàcia i eficiència entre el cost i el rendiment dels serveis.
El servei inclou la recollida, càrrega i transport fins al centre de tractament designat per l’Ajuntament de qualsevol residu voluminós que hi hagi a la via pública ja siguin d’origen domiciliari com comercial.
Es realitzaran dos tipus de serveis:
• Servei ordinari de recollida domiciliària i comercial sectoritzada amb freqüència prefixada: El servei de recollida domiciliària de voluminosos es durà a terme amb la freqüència setmanal prefixada a totes les zones habitades del municipi, es farà per sectors i dies concrets, amb una freqüència de recollida mínima de dos dies per setmana al nucli urbà, i un cop per setmana als districtes. Aquest servei és gratuït i està destinat als particulars, aquests hauran de dipositar, el dia corresponent i a l’hora indicada, els voluminosos al costat de la bateria de contenidors més propera. En el cas de Valldoreix, els licitadors hauran de fer una proposta de punts de recollida, els quals s’hauran d’indicar de manera adequada i informar degudament als veïns.
• Servei de recollida domiciliària porta a porta de forma concertada: La prestació d’aquest servei és esporàdica i a sol•licitud del col•lectiu de gent gran, persones amb mobilitat reduïda, entre d’altres. Aquest servei és gratuït per aquests col·lectius.
Tecnologia al servei del ciutadà
A més, es crearà una aplicació per a mòbils (app) per fomentar l’intercanvi entre els ciutadans i ciutadanes i posar en contacte les persones que es vulguin desfer d’alguna mena d’objecte. D'aquesta manera, es podrà donar una segona vida als productes fomentant l’intercanvi, la reutilització i el reciclatge, i per tant, allargant la seva vida útil. L'intercanvi entre ciutadans haurà de garantir que no hi ha cap tipus de transacció econòmica.
Des del primer mes es treballarà amb el sistema de Millora Continua que permet, mitjançant l’avaluació d’indicadors, assolir els principis de màxima eficiència i eficàcia.
D’altra banda, el contracte també servirà per adjudicar de nou la gestió del Punt Verd del Centre, Punt Verd Mòbil i Mini Punt Verd del mercat de Torre Blanca. Incloent-hi, el manteniment interior i exterior de les instal·lacions (preventiu, correctiu i normatiu), el control tècnic-sanitari dels Punts Verds i la gestió dels residus en ells dipositats.
El contracte serà per a 4 anys (més dos anys de pròrroga) i té un preu de sortida de 906.813’83 euros per any, amb una inversió afegida d’obres de millora de 306.414’17 euros (aquesta inversió és global en tot el contracte).
Recollides selectives
Dins del mateix contracte hi ha dos grups de serveis. Per una banda, el servei de recollida, càrrega, desballestament (si s’escau), i transport fins al centre de tractament que es designi per l’Ajuntament, dels residus següents:
• Cartró comercial.
• Voluminosos.
• Piles, ampolles de cava i fluorescents als comerços.
• Esporga mitjançant sacs d’1m3.
Servei de recollida i transport del cartró comercial
Aquest servei comprèn la recollida, càrrega i transport del cartró comercial de tot el municipi fins al centre de tractament que es designi per l’Ajuntament. Cal afegir que s’exclouran les zones industrials i aquelles que no tinguin activitat comercial.
Aquest servei haurà de conviure amb la recollida domiciliària de paper/cartró al nucli, actualment realitzada per una altra empresa. Per aquest motiu, haurà d’haver una bona i correcta coordinació entre ambdós serveis. Mensualment, i/o sempre que sigui necessari, es realitzarà una reunió de coordinació entre el concessionari de la recollida domiciliària, el contractista de la recollida comercial, i l’Ajuntament.
Els objectius principals del servei són:
• Consolidar la recollida comercial.
• Realitzar la recollida comercial d’una manera endreçada per tal de que no afecti l’estat de netedat de la ciutat.
• Recollir tot el que es generi i disminuir el percentatge d’impropis.
• Augmentar l’eficiència del servei.
• Saber qui, quan, quant, i com deixen el cartró els comerços.
Servei de recollida de piles, ampolles de cava i fluorescents als comerços
L’empresa adjudicatària realitzarà el servei de recollida de piles, ampolles de cava i fluorescents als comerços.
Servei de recollida de la fracció vegetal llenyosa
Aquest servei té com a objecti la recollida, càrrega i transport de tota la fracció vegetal llenyosa fins al centre de tractament que es designi per l’Ajuntament. Aquesta recollida es realitza mitjançant sacs prèviament dipositats a la via pública. Als districtes, es mantindrà el servei de recollida porta a porta setmanalment el dia preestablert que els tinguin assignat. Al nucli urbà, es mantindrà la recollida prèvia trucada a un telèfon prefixat, per tal d’evitar que els sacs restin dipositats a la via pública.
Obres d’adequació de la deixalleria del Centre
L’empresa haurà d’executar les obres d’adequació i modernització de la deixalleria del Punt Verd fix del centre. Es crearan dues noves àrees a l’espai de la deixalleria, es reorganitzaran els espais interiors de la nau i s’instal·larà una pèrgola a l’exterior de la nau per emmagatzemar diferents tipus de residus. A la zona exterior es crearà un hort urbà, una voladiu per gallines, una zona de compostatge i jocs infantils.
Es faran planificacions anuals de tallers, exposicions i xerrades vers diferents temes com jardineria ecològica, compostatge, reparació de petits electrodomèstics, reutilització d’ampolles de plàstic, entapissat de cadires, malbaratament alimentari, creació de bijuteria, joguines, entre d’altres.
Amb l’objectiu d’informar a la ciutadania sobre els nous serveis, els licitadors contemplaran a la seva oferta, la realització d’ una “campanya informativa” inicial que es desplegarà de forma coetània a la posada en funcionament dels serveis. Tanmateix, hauran de preveure el desenvolupament de programes d’educació, sensibilització i conscienciació ciutadana en matèria ambiental.