
Sant Cugat és de les poques ciutats que avui pot presentar resultats que demostren que l’aplicació d’intel·ligència urbana és sinònim d’eficiència. La ciutat ja ha integrat un conjunt de sistemes intel·ligents en la gestió de diversos serveis a tota la ciutat que permeten oferir resultats molt satisfactoris en millora de l’espai públic, qualitat de vida dels ciutadans i optimització de recursos.
Un d’aquests sistemes d’eficiència ha estat la gestió de l’enllumenat públic de Sant Cugat sota criteris smart. L’alcaldessa, Mercè Conesa, i la tinenta d’alcalde de Serveis Urbans, Cristina Paraira, han fet balanç d’aquesta gestió efectuada en l’actual mandat (2011-15).
Entre els anys 2011 i 2013 l’Ajuntament va implementar sistemes de telegestió per controlar un 70% dels punts de llum del municipi (en total 19.074) i així poder ajustar l’enllumenat a les necessitats reals. A través d’aquests sistemes, per exemple, s’ha pogut regular l’encesa dels fanals en funció de les hores de llum. A més, en el centre vianantitzat els fanals autoregulen el seu flux de llum en funció del pas dels vianants.
Aquestes millores han aconseguit fer més eficient l’enllumenat de la ciutat. Concretament el consum energètic s’ha reduït un 28’4% (2.639.842 kWh) amb un estalvi econòmic de 407.793’92€.Tot i l’augment del cost energètic (+18%), la factura a Sant Cugat s’ha reduït en un 14%.
El nou model de gestió integrat de l’enllumenat i la mobilitat, un nou pas endavant de Sant Cugat com a Smart City
Des del passat mes de juliol l’Ajuntament ha integrat en una mateixa concessió el manteniment de l’enllumenat públic i la gestió dels sistemes de control de trànsit (semàfors, pilones i càmeres de trànsit) amb l’objectiu de seguir millorant la qualitat dels serveis i alhora estalviar recursos. Aquest contracte s’ha adjudicat, a través d’un concurs públic, a l’empresa Citelum.
L’Ajuntament ha adequat un Centre de control, dins del propi edifici, on es canalitzen totes les dades i incidències recollides a la via pública. Tota aquesta informació s’analitza per tal de poder gestionar millor aquests dos serveis.
D’altra banda, aquest nou model integrat contempla la implantació d’un sistema de millora contínua, que inclou la creació d’índexs, paràmetres i ratis que defineixin la qualitat del servei i el compliment dels objectius establerts. També es disposa d’indicadors com el grau de satisfacció del client, el temps de resposta d’una avaria o els ratis de consum, entre d’altres.
Quines millores s’implantaran?
Pel que fa a l’enllumenat públic, es pretén estalviar un 20% més amb la implantació de noves millores tecnològiques (3.106 noves llumeneres LED, instal·lació d’equips electrònics regulables...) i amb una major optimització del sistema de gestió gràcies al funcionament del Centre de control i l’establiment del sistema de millora contínua.
Pel que fa a la mobilitat, s’introduiran importants millores de gestió i coordinació del trànsit sota criteris Smart City:
1. Millor control d’accessos mitjançant pilones. Millora de l’actual software i ampliació de l’horari del centre de control.
2. Centralització semafòrica. Coordinació de tots els semàfors del nucli adequant-los a la xarxa viària. Control en temps real des del centre de control de la programació i coordinació dels semàfors enllaçats a la xarxa.
3. Ampliació del sistema de videovigilància de les pilones. Incorporació de càmeres a la resta de pilones que encara no les tenen. Instal·lació també de càmeres a les pilones de sortida. Les càmeres han de permetre la lectura automàtica del vehicle que pretén entrar en la zona vianantitzada i veure el que està succeint en temps real al centre de control.
4. Pla d’aforaments. Instal·lació de sensors a la calçada per permetre tenir informació en temps real d’aforaments de vehicles i obtenir informació sobre la velocitat i l’estat del trànsit en general.
5. Modernització de semàfors. Canviar reguladors d’alguns semàfors i completar amb òptiques led i mòdul per a invidents de tots els semàfors existents.
6. Sistemes de detecció de semàfor en vermell. El sistema realitza funcions de detecció d’infraccions de vehicles que passen per un semàfor que està en fase vermell mitjançant el processament d’imatges captades per càmeres de vídeo.
7. Potenciar el centre de control com a eina de control i gestió del servei. Integrar en el centre de control la gestió de pilones, càmeres, incidències i semàfors.
Totes aquestes millores s’estan implantant en aquests moments i es preveu que al llarg del 2015 estiguin ja plenament operatives.
Font: Ajuntament de Sant Cugat