SEGITTUR ha presentat el Model Conceptual de Referència per al desenvolupament d'una Xarxa d'Ontologies -semàntica- del Sector Turístic, que serà clau per a la transformació digital, la interoperabilitat i la intel·ligència del conjunt de sistemes que gestionen, publiquen, analitzen, informen i recomanen al viatger.
Conscients del paper que representa l'activitat turística com a motor econòmic global, en què, si bé Espanya és líder, el turista cada cop més hiperconnectat demana més digitalització, SEGITTUR ha elaborat el model ontològic de referència per al sector turístic com una iniciativa sectorial que acceleri els processos d'evolució competitiva gràcies al desplegament de tecnologies i a la mobilització del sector a partir de la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents.
Els efectes disruptius de la futura aplicació parteixen de 5 premisses durant el procés per impactar estructuralment sobre el model competitiu del sector turístic: circumscriure fidelment les solucions ontològiques a la conjuntura i desafiaments actuals del sistema turístic espanyol; mantenir l'amplitud de mires en línia amb la transcendència de la modernització tecnològica digital del sector turisme i, per extensió, amb la sofisticació de la indústria tecnològica espanyola i la seva especialització en el turisme.
Així com contribuir a l'avenç de la intel·ligència artificial semàntica i als models d'intel·ligència del coneixement aplicats al turisme, primer sector econòmic del país i líder mundial en capacitat competitiva; considerar els projectes, iniciatives i inversions previstes al C.14 com a grans palanques sectorials sobre els quals activar els models de representació resultants: Plataforma Intel·ligent de Destinacions, Sistema d'Intel·ligència Turística, Espai de Dades del Turisme; i assumir que, al marge de la solució tècnica, cal contemplar accions dirigides a la informació i formació de les parts interessades participants.
L'evolució competitiva del turisme té en la transformació digital un pilar fonamental; transformació digital entesa com un moviment orientat a introduir intel·ligència als processos turístics. La condició essencial per a això és que l'oferta en tota la seva diversitat pugui interoperar, «parlar el mateix llenguatge», entre si, i ordenar-se en funció dels comportaments i consums dels viatgers, per tal de configurar una destinació capaç d'oferir més i millors serveis, a més d'utilitzar els recursos de manera més sostenible.
SEGITTUR continua la seva aposta per donar suport al sector turístic en el camí cap a la transició digital per mitjà de la construcció d'un model de representació semàntica del coneixement que possibiliti que els sistemes diferents ho entenguin o interpretin com ho farien els humans i que puguin ser interrogats de manera no administrada per tots els grups d'usuaris implicats: els viatgers, els gestors públics turístics i tots els operadors que creen i intermedien l'oferta de serveis.
Es van identificar 260 classes dins de les quals es va desplegar un vocabulari, propietats i relacions específiques que nodreixen el model ontològic. Així doncs, el model desenvolupat es correspon amb una estructura conceptual sòlida que representa els elements clau del turisme següents: 12 classes principals, 81 subclasses, 136 classes de segon nivell, 19 classes específiques, 9 classes d'identificació de negoci, 3 classes transaccionals, 35 llistes normalitzades, 3 tesaurus, 21 tipologies de turisme, 29 punts d’interacció i 11 casos d’ús explotats.
L’aplicació del model servirà perquè les persones puguin conèixer, comprendre o simular qualsevol tema relacionat amb el conjunt de conceptes i entitats que el formen, a més de servir de base perquè les màquines passin d’interpretar a comprendre.
La PID integrarà aquest vocabulari als seus sistemes, de manera que la prestació de serveis comuns des del node central de la plataforma a les destinacions turístiques participants permeti construir capes digitals d'informació turística interoperables entre els diferents agents de l'ecosistema.