La tecnologia UrVAMM, que compta amb finançament del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, permet la monitorització en moviment de la qualitat de l'aire mitjançant sondes instal•lades en els autobusos. Actualment aquest sistema s'està provant en les ciutats de Tarragona, Gijón, València, al Consorci Regional de Transports de Madrid i a Oslo, gràcies a la participació de les seves empreses municipals o concessionàries de transport urbà.
Les actuals estacions de mesurament utilitzen equips de molt alt cost que, tot i que proporciona dades molt fiables, només es refereixen als d'unes poques localitzacions de l'entorn urbà. UrVAMM ha desenvolupat una tecnologia molt més econòmica gràcies al monitoratge en moviment de la qualitat de l'aire. Aquest mesurament es fa a través de sondes instal•lades en vehicles municipals, per exemple, flotes d'autobusos de les empreses municipals de transports (EMT), vehicles de recollida d'escombraries o altres vehicles de serveis municipals.
Avantatges
Aquest sistema aprofita les infraestructures existents, aprofitant els autobusos de la ciutat. Per tant, és una solució tecnològica econòmicament sostenible en el temps. En repetir rutes de forma permanent, permet tenir accés a una informació contínua i uniforme. No només mesura la contaminació, a més proporciona informació al conductor de com reduir la contaminació i el consum a través d'indicadors molt útils: velocitat, accelerades, frenades, inèrcies, etc. Gràcies a una aplicació per a telèfons mòbils, els ciutadans poden conèixer, en temps real, les dades de contaminació de les zones on s'estan duent a terme les emissions. Permet realitzar estudis espai-temporals de l'evolució dels contaminants per zones i barris, per dies de la setmana, hora del dia, etc. a partir dels quals l'Ajuntament de la ciutat pot planificar actuacions, plans de comunicació de nivells, etc.
Ciutats que mesuren la contaminació
Gràcies a l'aliança de les firmes ADN Mobile Solutions i Enginyers Assessors, al finançament del Ministeri d'Indústria i la col•laboració inicial de les empreses municipals d'autobusos de València i Gijón, es va poder posar aquest projecte pioner en marxa. Els primers resultats obtinguts durant les proves pilot en aquestes ciutats van permetre concretar les concentracions de diòxid de nitrogen, un dels principals contaminants procedents del trànsit, en parts per bilió.
Actualment diverses empreses d'autobusos urbans espanyoles estan fent servir aquests serveis de monitorització i conducció eficient. Aquest és el cas de l'EMT de Tarragona, que té planificada la implantació d'UrVAMM durant aquest any 2015 amb el que es convertirà en la primera ciutat espanyola a incorporar el servei de manera comercial. També s'ha realitzat un acord de transferència de tecnologia UrVAMM cap a un consorci europeu liderat per la ciutat de Oslo.
Font: DGT