Tret de sortida d’un nou model d’espai públic i mobilitat a la ciutat de Barcelona

La reordenació viària permetrà guanyar quatre places públiques noves, de 2.000 metres quadrats, que permetran desenvolupar iniciatives ciutadanes.

La primera superilla de la trama Cerdà s’implantarà al districte de Sant Martí, al perímetre comprés entre els carrers de Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger. A partir del 5 de setembre es modificarà la mobilitat en aquesta zona per donar-hi prioritat a les iniciatives ciutadanes que s’hi puguin desenvolupar.

A l’interior d’aquesta superilla s’hi podrà accedir amb vehicle privat, però els carrers deixaran de ser de pas: tots els vehicles que circulin per l’interior de la superilla es veuran obligats a girar a cada cruïlla interior, i s’alliberarà l’espai per a l’ús ciutadà. L’objectiu és promoure altres usos socials per a l’espai públic, com la interacció, l’estada, la salut o l’esbarjo.

Dins d’aquest nou espai es pretén disminuir el transit i configurar un espai on convisquin vianants, bicicletes i cotxes, així com altres usos no relacionats amb la mobilitat.

La prioritat a l’interior de la superilla serà pels vianants i bicicletes, i la velocitat màxima estarà limitada a 10 km/h pels vehicles a motor. Es col•locaran senyals verticals i horitzontals per modificar la circulació de vehicles, les línies d’autobusos i els carrils bici i l’ajuntament informarà dels millors itineraris per circular per aquesta zona.
 

Espais més habitables

El model Superilles de l’Ajuntament de Barcelona pretén redefinir l’espai públic de la ciutat com a llocs habitables, espais comunitaris, com a territoris d’extensió de la residència i com a àmbits per al joc, el verd, la història i la vida local dels barris. Una superilla és una unitat urbana més gran que una illa de cases però més petita que un barri, amb carrers pacificats.

Per fer-ho planteja repensar la ciutat a partir de noves formes d’agrupació, basades en les illes tradicionals, replantejant el rol dels carrers i fomentant la interacció i l’agrupament social. D’aquesta manera, es busca pacificar espais i alliberar el trànsit de pas a determinades vies, per tal d’humanitzar-les i guanyar-les per l’activitat ciutadana.

El model Superilles organitza la ciutat de manera que el vianant és qui té la prioritat real, seguit de la bicicleta i el transport públic. D’aquesta forma, el carrer recupera altres funcions, que no només són la de servir als desplaçaments.

A partir de la implantació de la superilla, més de dos-cents alumnes d’arquitectura faran propostes que promoguin la reactivació de la zona. Una tasca que tindrà com a punt de partida quatre drets bàsics: la cultura, l’esbarjo, la participació i la interacció.

Aquesta actuació, de caràcter experimental, és el tret de sortida d’un nou model d’espai públic i mobilitat a la ciutat de Barcelona i s’aplicarà també als districtes de l’Eixample i de Gràcia.


 

tornar al llistat de notícies

Aquest espai web utiliza  cookies pròpies i de tercers per tal de millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l'anàlisis de la seva navegació. Si continua, entenem que accepta el seu ús. Pot informar-se sobre la nostra política de cookies aquí

Accepto
Top