La fórmula és la següent : una empresa privada -Bilbomática- instal·la i es fa càrrec del manteniment dels controls de velocitat i de semàfors del municipi, a canvi, aquest li cedeix un terç de l'import de les sancions que s'interposen . Aquest és el sistema que des de fa uns mesos ha començat a aplicar-se en les localitats de Montgat (Maresme) i Mollet (Vallès Oriental), i que ha aixecat en peu de guerra a molts dels veïns , sobretot aquells que han estat caçats cometent infraccions. Tots dos consistoris justifiquen la mesura per la necessitat de pacificació del trànsit. També argumenten que amb aquest sistema les arques municipals es lliuren de costejar els dispositius en detriment dels ciutadans que cometen les temeritats al volant, que són els que acaben pagant.
En el cas de Montgat, els controls estan situats al Camí Ral, l'antiga N -II al seu pas per aquesta localitat , via en la qual s'han produït en els últims tres anys 40 accidents de trànsit amb el resultat de 45 ferits lleus i un de greu. L'índex de sinistralitat de la localitat abans dels controls se situava un punt per sobre que la mitjana de Catalunya. Mentre que a Mollet els nous radars i controls fotogràfics de semàfors s'han instal·lat en diferents punts de la ciutat. Per exemple , a l'avinguda de Rívoli, on fa cinc anys va morir una dona per atropellament.
A més de pacificar les vies, els radars i els controls fotogràfics a semàfors han servit per engrossir les arques municipals. En aquest sentit el consistori de Montgat ha superat en tan sols nou mesos la previsió d'ingressar 190.000 euros en un any per infraccions de trànsit.
L'Ajuntament de Mollet no proporciona xifres al respecte , però reconeix que el més rendible és el radar situat a la Ronda dels Pinetons, en funcionament des de maig.
Controls estrictes i mal senyalitzats
L'efectivitat dels dispositius és arxiconeguda entre els veïns de les dues localitats, però també d'altres municipis limítrofs. "Hi ha molta gent a la qual han caçat, és un sacadineros" , es queixa Francisco Pérez. I és que és fàcil trobar a conductors que circulen sovint per la zona que ja han rebut diverses sancions en poc temps. "Conec un veí que el van multar dues vegades en un interval de dos minuts", explica Miguel Herrero.
Manca de senyalització i controls massa estrictes . Aquestes són les principals queixes en contra dels radars i les càmeres de videovigilància als semàfors. Francisco Pérez sosté que "la llum canvia de seguida d'ambre a vermell i no dóna temps de creuar" . "Estàs més pendent del semàfor que de la carretera", sentencia . Mentre que Tino Sánchez, que a través de Change.org recluta signatures per demanar l'abolició del control semafòric ubicat entre Can Flaquet i avinguda d'Antoni Gaudí, convençut que provoca més accidents dels que evita. "Per no ser enxampats enmig de l'encreuament , els conductors realitzen maniobres perilloses" , com accelerar quan estan passant en verd per si de cas en aquell moment el semàfor es posa en ambre o realitzar frenades brusques quan circulen i veuen pel retrovisor que el semàfor es posa groc .
Una altra veïna de Mollet, Nati Domínguez, no entén per què el radar de velocitat situat a la Ronda de Pinetons, el que més infractors detecta, està instal·lat en una zona "on no hi ha perill", mentre que a l'avinguda de Rívoli, a la alçada de l'hospital "falten controls ". El consistori ho desmenteix i assegura que el radar està situat "en un lloc clau" ja que es troba prop d'una parada d'autobús i una rotonda molt concorreguda pels ciutadans que passegen per Gallecs.
Campanyes contra els radars
La crispació ciutadana per les multes d'aquest tipus de radars s'ha traduït en dues campanyes de recollida de signatures. La primera , que va dur a terme la Plataforma per la retirada dels radars i càmeres a Montgat, va aconseguir reclutar 1.500 rúbriques en vuit mesos, que PSC , ICV i PRE recolzar en una moció plenària que no va aconseguir prosperar. A Mollet els ecosocialistes també han reclamat la suspensió temporal del sistema de radars i controls fotogràfics, i Independents per Mollet - CUP van manifestar el seu desacord.
No obstant això, els actuals equips de govern de tots dos consistoris descarten fer marxa enrere i neguen que els dispositius tinguin un mer fi recaptatori . També desmenteixen que els semàfors sancionin en ambre, com asseguren alguns conductors que han estat multats: "Tothom té la possibilitat d'anar a l'oficina d'atenció al ciutadà i veure la filmació" , manifesta l'alcalde de Montgat, Francesc Xavier García Arrocha.
Pel que fa a les peticions de retirar els polèmics controls , el màxim representant de l'ajuntament sosté que probablement "si el municipi rescindís el contracte -signat amb l'empresa concessionària dels radars i les càmeres- , tindria conseqüències", tot i que desconeix la indemnització exacta a la qual el consistori hauria de fer front .
Sense marxa enrere
Segons l'estipulat en el contracte d'adjudicació, l'Ajuntament de Montgat ha de pagar a l'empresa Bilbomática una quantia a compte de les comissions de 996.000 euros nets en quatre anys. En el cas de Mollet , la quantitat fixa que la companyia concessionària rebrà durant aquest període ascendeix a 359.640 euros (IVA no inclòs) . També tindrà dret a percebre "la quantitat variable que resulti d'aplicar el percentatge del 34,5 % sobre el total de la recaptació obtinguda" l'import de les infraccions.
"L'empresa fa una inversió inicial per posar el sistema en marxa i ha de recuperar-la, pagar als treballadors i treure un benefici industrial", explica l'alcalde de Montgat , que considera més precís parlar de "cost variable del servei" en lloc de "comissions" . A més aclareix que de la resta del muntant la Diputació de Barcelona es queda un 4% en concepte de gestió dels expedients. Així doncs, a les arques municipals va a parar el 61,5 % dels diners restant, que Garcia Arrocha assegura que s'invertirà "al manteniment de les vies i en les famílies necessitades de Montgat".
El Servei Català de Trànsit (SCT) , que depèn de la Generalitat de Catalunya , ha assegurat a La Vanguardia.com que "no promou " aquest sistema de radars , del qual ha tingut notícia recentment . També recorda que l'import íntegre de les sancions interposades a través dels radars que gestiona aquest organisme es reinverteix de manera íntegra en seguretat viària.
Malgrat tota la polèmica que han suscitat els radars "a comissió" , hi ha qui els veu amb bons ulls: "Que no excedeixin la velocitat i no es portaran ni un duro", afirma José María Pérez, veí de Mollet , que reconeix haver estat multat fa poc per un dels radars del municipi . En el mateix sentit s'expressen fonts consistorials : "Si compleixen les normes , els conductors no hauran de rascar-se la butxaca" . Veurem si a mitjà o llarg termini altres ciutats s'acaben sumant a la iniciativa.
Font: La Vanguardia