- Quines activitats assistencials ofereix MIFAS als seus socis?
El Grup MIFAS compta en l’actualitat amb els següents serveis: un Centre Ocupacional ubicat a Riudellots de la Selva, un Servei Residencial a Girona, un Servei de Llar Residència a Girona, un Servei CAE (Centre Atenció Especialitzada) a Girona i un Centre d’Atenció Diürna a Vilafant.
Entre d’altres, les activitats que es desenvolupen en els diversos centres son: teràpia assistida amb animals, psicoestimulació, fisioteràpia, logopèdia, teràpia Ocupacional, infermeria (control de la medicació i seguiment de les prescripcions facultatives), tallers temàtics (informàtica, hort urbà, revista, teatre, lectura, jocs de taula, musicoteràpia...), activitats de lleure dins i fora del centre, activitats prelaborals, esport i activitat física adaptada (handbike, parc de salut, jocs motrius...).
Val a dir que els serveis assistencials del Grup MIFAS s’adrecen a persones de 18 a 65 anys, amb reconeixement de discapacitat i barem de dependència. El Servei Residencial i el Servei de Llar Residència, és en règim permanent els 365 dies de l’any, les 24 hores del dia.
- Com potencia Grup MIFAS la inserció laboral de les persones amb discapacitat?
Els socis de MIFAS gaudeixen d’un Servei d’atenció personalitzat. Les funcions principals del servei són oferir informació, orientació, assessorament sobre els recursos i les prestacions socials existents i informar i ajudar en la gestió dels tràmits.
A nivell laboral el Grup Mifas ofereix als seus associats els serveis de: inscripció a la borsa de treball de Mifas com a demandant d’ocupació, valoració i orientació professional, laboral i formativa, confecció de currículum, assessorament laboral individualitzat, suport en la recerca activa d’ofertes laborals, creació d’un compte de correu electrònic, suport de recerca de feina a través de portals d’Internet, informar de les ofertes laborals adequades al perfil del demandant, acompanyament en el procés d’inserció i seguiment en el lloc de treball.
Cal tenir en compte que el Grup Mifas també porta a terme tot un seguit d’accions, on també en resulten beneficiats els seus associats. Entre d’altres son: accions de voluntariat, accions de sensibilització i difusió, xerrades sobre accidents de trànsit, grup d’oci, serveis per a l’autonomia personal, programa d’atenció domiciliària, assessorament per a la supressió de barreres arquitectòniques, cessió d’ajudes tècniques, servei de préstec d’aparells, centre SIRIUS.
- Quants centres especials de treball tenen?
El Grup Mifas disposa actualment de 3 centres especials de treball (CET) a Girona: Giropark, Giroassist i Tadifi. Cada CET desenvolupa una sèrie d’activitats empresarials: Giropark es dedica al control de zones blaves i verdes, serveis de grua municipal, pintura vial, explotació de gasolineres, botigues-quiosc...; Giroassist realitza activitats de serveis postals, manipulats, gestió documental, creació d’imatges corporatives i Tadifi fa el servei de control de recintes tancats, consergeries i serveis administratius, entre d’altres.
Com la resta de centres especials de treball, actualment s’estan buscant noves vies de negoci per tal de poder pal•liar la baixada d’ingressos provocada en part, per la greu crisi econòmica que patim als darrers anys.
- Quin és el percentatge de persones discapacitades en la plantilla d’aquests CETS?
Tot i que degut a les retallades s’han hagut d’amortitzar diversos llocs de treball, en l’actualitat treballen més de 150 persones en els tres CETS. El percentatge de persones amb discapacitat és superior al 85%.
- Quins són els serveis que ofereixen aquests centres?
A nivell enunciatiu els serveis que s’ofereixen son: serveis de consergeries; serveis administratius; control de recintes tancats; control i gestió de zones blaves i verdes; gestió de grues municipals; gestió i explotació de gasolinera; gestió i explotació de 3 Botigues – quiosc als hospitals Trueta de Girona, de Salt i d’Olot; creació i disseny d’imatges corporatives; gestió documental, escaneig, arxiu...; serveis postals; manipulats, pintura vial, manteniment i obres civils.
- A nivell d’ajuntaments quins són els principals serveis que els contracten?
En ordre d’importància la gestió de zona blava són els serveis que ocupen una major quantitat de persones, en un segon escaló hi hauria els serveis de consergeria i pintura vial.
- Pel que fa a zones blaves vostès són un referent a les comarques gironines i treballen amb molts ajuntaments. Tenen previst ampliar mercat a les altres demarcacions catalanes?
El grup MIFAS té un important arrelament a les comarques gironines, i aquest és el seu àmbit d’actuació natural. Som coneixedors del territori on treballem i en l’actualitat disposem d’una borsa de treball amb unes 1.500 persones actives i amb ganes de trobar una feina estable. Davant d’aquesta creixent demanda estem estudiant la possibilitat d’ampliar mercat en d’altres demarcacions catalanes, i seguir així el model de moltes multinacionals i empreses d’altres àmbits de fora de les comarques gironines que estan optant per expandir-se fora dels seu territori natural.
- En aquest àmbit estan fent una prova pilot en zones costeres. Ens pot explicar en què consisteix?
Durant aquest mes d’agost els controladors de Mifas de les zones d’estacionament regulat de la Costa Brava, estan utilitzant una segway adaptada per a persones amb discapacitat per a dur a terme el control d’estacionament de vehicles. L’ús de la segway és una prova pilot per tal de valorar la seva posterior implementació a partir de l’any 2016, a totes les zones blaves de la Costa Brava del Grup MIFAS.
En cas de resultar satisfactori, la utilització d’aquest aparell obre més oportunitats per tal d’inserir, a persones que tenen mobilitat reduïda i que fins ara, no podien realitzar aquesta feina.
- Què els fa competitius respecte a altres empreses?
Mifas és una entitat sense ànim de lucre. Com a tal, no persegueix maximitzar els seus beneficis i aquest fet ens permet ajustar més el marge de benefici de les nostres activitats. La finalitat de Mifas és la de donar feina a persones amb discapacitat física que formen part de la borsa de treball i garantir, mitjançant un salari digne, un major grau d’autonomia de les persones contractades. En definitiva podem dir que predomina un model social més que empresarial, i això és el que ens diferencia de la resta d’organitzacions amb ànim de lucre.